Základy HANDLE prístupu - II. stupeň - 21.-22.5.2016
Dňa 21.-22.5.2016 sa nám podarilo v spolupráci s OZ Naše motýliky zorganizovať pokračovanie kurzu Handle - I. stupeň. Kurz s názvom Základy HANDLE prístupu - II. stupeň sa uskutočnil v priestoroch ružinovského materského centra Hojdana pod vedením českých HANDLE terapeutov - manželov Jany a Paul Baptie.
HANDLE (holistický prístup k neurovývoju a efektivite učenia) je efektívna, rešpektujúca a jemná pohybová terapia, ktorá pomáha zlepšiť funkcie nervového systému a proces učenia u detí i dospelých. HANDLE využívá koncept JEMNÉHO POSIĽŇOVANIA®. Stavia na vedecky preukázaných faktoch z rady disciplín (fyzioterapia, psychológia, neuroveda, pedagogika, výživa a pod.). HANDLE vytvorila pani Judith Buestone, ktorá sama prekonala radu neurovývojových problémov a stala sa uznávanou terapeutkou a lektorkou.
Kurz nám pomohol lepšie porozumieť ľuďom, ktorí majú problémy s pozornosťou, pamäťou, sociálnou interakciou, koordináciou, či správaním. Ponúkol riešenia na otázky ako pomôcť niekomu s takýmto problémom. Účastníci si rozšírili poznatky z kurzu - stupeň I., prehĺbili si chápanie modelu vzájomnej závislosti a interakcie senzomotorických systémov (hierarchia, vzájomné ovplyvňovanie systémov),
nadobudli základné informácie o mozgu (spracovávanie informácií, hlavové nervy), boli im priblížené senzomotorické systémy (charakteristika, vývoj, možné príčiny narušenia ich fungovania), naučili sa rozpoznávať neurovývojové systémy, ktoré potrebujú zlepšiť svoju organizáciu a zistili ako nedostatočná organizácia týchto systémov ovplyvňuje učenie (napr. vplyv nepravidelnosti v hmatovom systéme na schopnosť písať). Naučili sa stratégie, kompenzačné mechanizmy a aktivity, ktoré môžu podporiť organizáciu ovplyvnených systémov, oboznámili sa s faktormi ovplyvňujúcimi našu reakciu na zmyslové podnety (ako stres ovplyvňuje učenie a kvalitu života, známky stresu). Zopakovali si aktivity z kurzu - stupeň I. a naučili sa ich ďalšie varianty. Obsahom kurzu bol aj nácvik, využitie a varianty 6 nových efektívnych, praktických, jednoduchých, ale neurologicky komplexných aktivít. Išlo o rytmické organizované pohybové aktivity k podpore neurovývoja a učenia v akomkoľvek veku a varianty týchto aktivít prispôsobiteľné individuálnym potrebám pre jednotlivcov a skupiny. Súčasťou kurzu boli tiež videá a príbehy ilustujúce využitie HANDLE prístupu v praxi.
Kurzu boli účasní nielen rodičia, ale aj odborníci ako logopédi, špeciálni pedagógovia, psychológovia a fyzioterapeuti.
V príjemnej a podporujúcej atmosfére sme objavovali, experimentovali, poznávali a intenzívne sa učili. K dispozícii bolo aj zdravé a chutné občerstvenie.
„V HANDLE přístupu mě zaujal jeho neinvazivní, tolerantní přístup, který mě naučil větší spolupráci s dítětem, dal mi novou sebedůvěru. Důležité je pro mě, že mnohé prováděné cviky má Maruška velice ráda. Díky této terapii se zklidnila, začala si i více uvědomovat sama sebe!!! Začala lépe zvládat hlučnější prostředí a nečekané zvuky. HANDLE přístup doporučuji zvláště pro toleranci v práci s dítětem a snahu pochopit a uchopit problémy našich dětí z jiného zorného úhlu.“
rodič dospievajúceho dievčaťa s autizmom