Rozvoj sebestačnosti u detí so zdravotným znevýhodnením - 17.9.2016
V sobotu 17.9.2016 zorganizovalo naše občianske združenie v Bratislave veľmi vydarený ergoterapeutický seminár s názvom "Rozvoj sebestačnosti u detí so zdravotným znevýhodnením" pod vedením českých ergoterapeutiek Mgr. Veroniky Vítovej a Mgr.
Jany Náhlej. Terapeuti a rodičia, ktorí sa seminára zúčastnili, získali množstvo nových poznatkov, tipov a odporúčaní ohľadne rozvoja sebestačnosti u svojich pacientov, či svojich ratolestí. Lektorkám veľmi pekne ďakujeme, že prijali naše pozvanie a sprostredkovali nám množstvo užitočných a praktických informácií. Materskému centru Hojdana patrí veľká vďaka za poskytnutie útulných priestorov.
Na seminári sme sa dozvedeli viac o ergoterapii ako takej. Je to odbor, ktorý patrí do ucelenej rehabilitácie. Ako terapeutický prostriedok využíva postupy a činnosti, ktoré napomáhajú obnove postihnutých funkcií. Cieľom ergoterapeuta je dosiahnuť maximálnu možnú sebestačnosť, nezávislosť, začlenenie sa do spoločnosti a zvýšenie kvality života človeka. U deti prebieha ergoterapia formou hry a zameriava sa, v závislosti od typu zdravotného znevýhodnenia a veku dieťaťa, na podporu vývoja v týchto oblastiach:
- pohyb (hrubá motorika, koordinácia pohybu, rovnovážne a obranné reakcie, jemná motorika a iné)
- zmyslové funkcie (zrak, sluch, hmat, vibrácia a iné) a vnímanie seba samého (rozvoj telesnej schémy)
- sebestačnosť (jedlo, hygiena, toaleta, presuny, ale aj napr. telefonovanie, nakupovanie a iné)
- kognitívne funkcie (pamäť, pozornosť, orientácia, postupnosť a iné)
Ergoterapia pomáha tiež s výberom kompenzačných pomôcok (napr. kočík, vozík, zdvihák a iné) a úpravou domáceho prostredia (bezbariérovosť).
Obsah seminára bol prakticky zameraný a to predovšetkým na rozvoj sebestačnosti u detí rôzneho veku a rôzneho zdravotného znevýhodnenia. Jeho základom bola téma rozvoja tzv. bazálnej ADL (activity of daily living), teda sebestačnosti, ktorá zahŕňa príjem potravy, obliekanie, vyzliekanie, hygienu (umývanie, čistenie zubov), toaletu a presuny. Ďalšímí témami boli aj možnosti adaptácie domáceho prostredia, ako i hračiek a vecí nutných na sebaobsluhu. Lektorky nám ponúkli lacné, ale funkčné varianty na výrobu, či adaptáciu vecí, ktoré deti pre svoj život a hru potrebujú.
V nedeľu, dňa 18.9.2016, mohli desiati rodičia využiť možnosť individuálnej ergoterapie a konzultácie pre svoje dieťa. Dúfame, že cenné informácie lektoriek posunú tieto deti opäť o krok vpred v rozvoji ich sebestačnosti.